CERPEN

Saturday, January 15, 2005

EPILOG CINTA

EPILOG CINTA


Tujuh tahun kemudian, keadaan sudah banyak berubah. Lembah Ranum yang dulunya hutan tebal kini telah bertukar menjadi ladang kelapa sawit. Di tengah ladang itu kelihatan sebuah banglo dua tingkat. Atapnya warna biru manakala dindingnya dicat dengan warna putih. Di halamannya .terdapat pokok-pokok bunga yang dijaga dengan rapi. Tidak jauh dari kediaman mewah itu terdapat sebatang sungai yang masih jernih airnya. Di seberang sungai itu terdapat beberapa buah bangunan yang digunakan sebagai pejabat, stor dan bangsal kediaman pekerja.

Kerana ladang kelapa sawit itu sudah mengeluarkan hasil maka ramailah tenaga pekerja yang diperlukan. Ada yang kerjanya memetik buah kelapa sawit, ada yang kerjanya membersih kawasan ladang dan ada yang memelihara tanaman. Mereka terdiri dari penduduk kampung yang berhampiran. Namun ada juga yang datang dari jauh. Para pekerja dari luar disediakan tempat kediaman..

Di bangunan pejabat itu terdapat kira-kira 20 orang kakitangan yang bertanggung jawab menguruskan bahagian kewangan, pemasaran dan pentadbiran ladang tersebut. Terdapat juga beberapa buah lori yang digunakan untuk mengangkut buah sawit daripada ladang ke kilang.

Kerana ladang itu luas maka sebuah Kilang memproses Kelapa Sawit telah didirikan dan kilang itu beroperasi 24 jam. Selain memproses buah kelapa sawit yang dikeluarkan oleh ladang tersebut, kilang itu juga memproses buah kelapa sawit dari ladang-ladang kecil yang berhampiran.

Rumah Banglo dua tingkat yang terletak di puncak bukit itu sentiasa diselubungi suasana riang gembira. Sesiapa saja yang berkunjung ke situ pasti dapat merasakan betapa bahagianya pasangan suami isteri itu. Tambahan pula mereka telah dikurniakan dua orang anak yang lincah dan comel. Yang sulung anak lelaki bernama Fajar, berusia 5 tahun manakala adiknya seorang perempuan bernama Delima berusia 4 tahun. Pasangan yang bahagia itu ingin memiliki anak seramai yang boleh. Tetapi entah kenapa setakat ini mereka Cuma dikurniakan anak dua orang anak sahaja. Mungkin juga disebabkan kesibukan jadual tugas masing-masing menyebabkan berlakunya penjarangan anak. Si isteri bertanggung jawab dalam hal ehwal kerja-kerja di pejabat.manakala suami sibuk menguruskan ladang dan kilang. Namun kesibukan itu tidak merenggangkan perhubungan mereka apatahlagi mengurangkan kasih sayang sebagai suami isteri.

Seperti biasa tengah hari itu Syafiq dan Aghata pulang ke rumah untuk makan tengah hari. Namun Aghata pulang lebih awal dari suaminya untuk menyediakan makanan. Dia tidak perlu mengambil masa yang lama untuk menyediakan makanan kerana ada seorang tukang masak dan seorang pengasuh kanak-kanak. Kawasan Kediaman itu pula dijaga oleh seorang tukang kebun yang rajin.

Aghata dan Syafiq merupakan pasangan paling bahagia. Hidup mereka sentiasa diselubungi dengan kegembiraan. Kediaman mewah itu sentiasa dihiasai dengan gurau senda dan ketawa anak-anak. Setelah sekian lama mengharungi pelbagai suka duka kini pasangan tersebut berada di puncak bahagia. Mereka adalah pemilik ladang kelapa sawit itu. Kini mereka memiliki segala-galanya. Rumah mewah, kereta dan apa saja keperluan hidup semuanya dapat mereka miliki.

Jadual kerja harian mereka sememangnya sebuk.. Pagi-pagi lagi Syafiq sudah keluar untuk menguruskan ladang dan kilang. Begitu juga dengan Aghata yang bertanggung jawab di bahagian pentadbiran, pemasaran dan kewangan.

Pada hujung minggu Syafiq dan Aghata membuat kerja-kerja amal. Dengan dibantu oleh penduduk tempatan mereka menjalankan pelbagai aktiviti kemasyarakatan seperti mengadakan gotong royong, menziarahi mereka yang sakit dan memberi bantuan kepada mereka yang memerlukan. Jika ada majlis keramaian Syafiq dan Aghata pasti dijemput hadir.

Masa berlalu begitu pantas. Dalam masa tujuh tahun perkampungan Nanga Setia sudah banyak perubahannya. Penduduk rumah panjang tidak lagi bergantung hidup daripada hasil buruan binatang di hutan atau tangkapan ikan di sungai. Kini rezeki masing-masing berada di ladang kelapa sawit. Pendapatan yang mereka perolehi daripada kerja-kerja yang mereka lakukan dapat menampung kehidupan keluarga masing-masing. Bila ekonomi meningkat taraf kehidupan mereka juga meningkat. Kesihatan mereka juga lebih terjamin.

Kalau dulu rumah panjang itu kelihatan buruk dan kebersihan tidak terpelihara tetapi kini berlaku sebaliknya. Dengan aktiviti gotong royong yang diadakan rumah panjang yang dulunya beratap rembia telah diganti dengan atap zink. Kayu atau papan yang reput diganti dengan yang baru. Mereka juga bergotong royong membersihkan kawasan sekitar. Parit yang tersumbat dibetulkan. Air yang bertakung dibuat saliran. Jalan yang sempit dilebarkan. Semuanya dilakukan dengan cara bergotong royong.

. . Pihak kerajaan pula memberikan pelbagai kemudahan. Kalau dulu penduduk kampung terpaksa menggunakan jalan sungai untuk keluar tetapi kini sudah dibina jalan yang berturap tar. Dengan adanya jalan raya itu memudahkan mereka membawa hasil tanaman ke bandar.

Kalau dulu mereka menggunakan air sungai atau jeram tetapi kini sudah mendapat bekalan air bersih yang disalurkan melalui paip. Dengan adanya kemudahan eletrik hampir kesemua keluarga di rumah panjang itu memiliki radio, tv dan telefon.

Sebuah sekolah rendah juga sudah didirikan di kampung tersebut. Dengan ini anak-anak mereka tidak perlu naik bot lagi kerana sekolah berhampiran dengan rumah. Selain itu terdapat klinik desa, dewan orang ramai dan komplek sukan. Ada yang mengatakan perkampungan Nanga Setia jauh lebih maju dari perkampugan lain.

Syafiq dan Aghata yang menjadi tulang belakang kemajuan tersebut. Mereka tidak mementingkan diri sendiri. Kekayaan yang mereka perolehi dari ladang Kelapa Sawit itu digunakan untuk membantu penduduk kampung tersebut. Syafiq dan Aghata yang membelikan kayu, simen dan zink untuk mencantikkan rumah panjang itu. Penduduk kampung Cuma menyediakan tenaga kerja secara bergotoing royong. Ibu-ibu tunggal dan mereka yang tidak berdaya lagi berkerja, diberi bantuan makanan dan pakaian. Anak-anak yatim diberi bantuan untuk meneruskan persekolahan.

Syafiq dan Aghata juga membantu menaikkan taraf ekonomi penduduk tempatan dengan menyediakan peluang pekerjaan di ladang. Tidak ada lagi yang menganggur kerana masing-masing sudah mempunyai pekerjaan tetap. Anak-anak muda juga diberi peluang. Mereka yang berkelulusan diambil berkerja di pejabat dan yang tidak ada kelulusan berkerja di ladang atau di kilang.

Ramai juga orang luar yang datang ke situ untuk mencari pekerjaan. Mereka disediakan sebuah bangsal yang lengkap dengan kemudahan air dan api serta dapur..Mereka tinggal di situ secara percuma. Penduduk kampung itu menganggap pasangan suami isteri itu berhati mulia. Mereka sangat menghormati dan menyayanginya.

Syafiq pula tidak berpuas hati dengan kejayaan yang sedia ada. Dia mempertingkatkan ilmu pengurusan ladang. Dia juga sering memberi ceramah kepada penduduk kampung mengenai pertanian dan cara-cara menggunakan tanah dengan betul. Penduduk kampung itu mengagumi kebijaksanaannya.

Syafiq dan Aghata tidak berpuas hati dengan kejayaan yang ada. Mereka merancang hendak membuka kawasan baru. Tambahan pula kawasan hutan di sekeliling mereka masih luas. Dengan kemudahan untuk mendapatkan tenaga pekerja Syafiq meluaskan lagi ladang kelapa sawit itu. Kawasan hutan dibuka dan lereng-lereng bukit sudah dipugar.

Apabila manusia semakin bertambah maka banyak permintaan terhadap makanan. Syafiq meluaskan perniagaannya dengan mendirikan sebuah pasar raya. Di situlah pekerja ladang dan penduduk kampung membeli barang-barang keperluan harian mereka. .

Syafiq dan Aghata juga bijak mempelbagaikan penggunaan tanah. Ladang kelapa sawit yang luas itu diusahakan dengan ternakan lembu. Projek itu bukan saja berjaya menampung permintaan daging di nkalangan penduduk tempatan malah dapat dijual ke tempat lain.

Syafiq dan Aghata tidak melupakan seorang tua yang tinggal dalam gua di kaki bukit. Sesekali mereka menziarahi Akik yang kini semakin tua. Walupun semakin tua tetapi orang tua itu masih kaya dengan nasihat.

“ Tuhan sayang kepada mereka yang berhati mulia. Yakinlah bahawa satu kebaikan yang kita lakukan akan dibalas dengan seribu kebaikan oleh Tuhan,” katanya sambil memuji apa yang dilakukan oleh pasangan suami isteri itu.

“ Setiap kali saya menghulurkan bantuan kepada mereka yang memerlukan saya berasa bahagia. Itulah satu kepuasan bagi diri saya,” kata Syafiq puila.

“ Maknanya dalam diri kamu sudah ada sifat malaikat yang suka melakukan kebaikan. Sebaliknya kalau kamu dikuasai oleh syaitan maka cenderung melakukan kejahatan,” kata orang tua itu.

“ Akik percaya adanya Malaikat?. Akik percaya adanya Tuhan yang Maha Berkuasa?” tanya Aghata pula.

“ Akik tidak bersendirian di gua ini. Ada malaikat yang bersama Akik. Dan ada Tuhan yang melindungi diri Akik,” jawab oranbg tua itu sambil tersenyum.

Dan seperti biasa sebelum meninggalkan orang tua itu, Syafiq akan menghulurkan buah tangan termasuk sejumlah duit. Tetapi Syafiq tahu orang tua itu juga berhati mulia. Kabarnya duit yang dia dapat akan diberikannya kepada kanak-kanak dan orang tua. Dia lebih selesa dengan cara hidupnya.

Pada suatu hari Syafiq didatangi oleh seorang utusan dari pejabat menteri yang membawa bersamanya sepucuk surat. “ Encik baca dulu surat ini kalau setuju sila tanda tangan pada borang ini,” kata utusan itu.

Dengan dada yang berdebar Syafiq membuka surat itu lalu membacanya. Fahamlah dia bahawa pihak kerajaan negeri Sarawak akan mengurniakan darjah kebesaran kepadanya sebagai tanda penghargaan di atas sumbangan yang telah dilakukannya.

“ Majlis tersebut akan diadakan tak lama lagi. Pembesar negeri akan hadir untuk mengurniakan darjah kebesaran tersebut. Kalau Encik Syafiq setuju untuk hadir sila tanda tangan pada borang ini,” kata pegawai itu lagi.

Namun Syafiq tidak bermegah dengan bintang kebesaran yang akan diterimanya. Dia tidak menghebahkan perkara tersebut melainkan kepada Aghata sahaja.

“ Abang lakukan dengan ikhlas bukan minta dikurniakan darjah kebesaran,” kata Syafiq sewaktu mereka hendak tidur.

“ Apa yang kita lakukan telah dihargai oleh manusia. Semoga Tuhan juga menghargainya,” balas Aghata pula.

Syafiq berasa malam itu sungguh indah dan dia dapat tidur dengan nyenyaknya..





T A M A T

0 Comments:

Post a Comment

<< Home