CERPEN

Thursday, July 15, 2004

ILUSI

S:>                                                    ILUSI
                                         Oleh: Abdullatip




Setelah genap sebulan kami berkenalan dan menjalin kemesraan di alam maya, aku dan dia pun bersetuju untuk bertemu di alam nyata. Kau pilihlah tempat yang sesuai. Katanya. Akupun mencadangkan kami bertemu di Restoran esastera. Dia bertanya, apa istimewanya restoran tersebut?. Di sana selalu berkumpul para penulis dan penyair terbilang malah sesekali kalau bernasib baik ada artis yang menjamu selera di situ. Jawabku. Aku setuju, balasnya. Di situ kita menjamu selera sambil bertentang mata. Aku senanghati dengan gurauannya. Kukenali dia di alam maya.
      + Namaku, Tinta.
          Perempuan
          36 tahun. Sudah bersuami
          Setiausaha

          Ingin mencari kenalan lelaki berusia 40 tahun ke atas

          Stop.
        Aku menatap kata-kata yang muncul di scren komputer. Adat di alam maya sukar ditemui yang jujur. Apatahlagi kalau menyentuh peribadi. Ada suami mengaku bujang. Ada isteri mengaku anak dara. Tetapi agak berlainan dengan yang ini. Dia berterus terang tentang umur dan status dirinya. Kupasti dia seorang yang jujur kerana biasanya umur dan status diri yang paling dirahsia oleh perempuan di alam maya. Aku tersenyum bila mengetahui keinginannya untuk mencari kenalan lelaki yang berusia. Dan aku boleh membuat pelbagai tafsiran.
       
Kujelaskan padanya, tujuanku melayari internet sekadar ingin mencari kawan untuk berbual-bual. Aku tak kisah siapa orangnya dan apa statusnya. Yang penting dia sudi jadi temanku untuk berbual.
         
Sebenarnya aku ingin melepaskan diri dari tekanan di tempat kerja. Berbulan-bulan lamanya aku terperangkap dengan kesibukan kerja yang tak kutemui jalan penyelesaiannya. Selesai satu masalah timbul lagi dua masalah. Kupasti kemelut di tempat kerja tidak akan selesai selagi aku dibayar gaji.
          
Alam maya ini seperti lautan yang luas tak bersempadan. Aku bagaikan sebuah kapal singgah dari satu pelabuhan ke satu pelabuhan. Dan aku terus belayar dengan harapan dapat melupakan seketika bebanan kerja yang aku hadapi.
           
Aku perlukan seseorang untuk diajak berbual. Dan orang itu sudah tentu bukan rakan di tempat kerja. Bukan juga saudara mara yang rapat. Dia mesti orang yang baru dalam hidupku. Malah aku tak kisah kalau dia isteri orang dan umurnya lebih tua dari aku. Dan aku berasa beruntung dapat berkenalannya.
          
Setiap kali ada kesempatan kami akan bertemu di alam maya. Kuceritakan masalahku dan dia menceritakan masalahnya. Tapi biasanya akulah yang sering meluah perasaan. Dan dia pendengar setia.
         
Di alam maya dia kukenali sebagai Tinta. Aku tidak tahu namanya yang sebenar. Aku juga tidak pasti benarkah usianya 36 tahun. Dan aku tak peduli kalau dia sudah bersuami. Bagiku semua itu tidak penting. Yang pasti kini telah wujud kemesraan antara kami. Malah kami saling merindu sekiranya sehari tidak bertemu di alam maya. Kerana itu tidak hairanlah masing-masing ingin bertemu di alam nyata.
       
+ Tinta kesepian. Suami jauh di mata dan jauh di hati.
       
Kukira dia memang seorang isteri yang bermasalah. Dan telahanku benar apabila dia berterus terang. Kata Tinta, suaminya bertugas di Pantai Timur sedangkan dia bertugas di Kuala Lumpur. Kami cuma bertemu sekali sekala sahaja. katanya.
       
+ Kau adalah lelaki pertama di alam maya yang berjaya memujuk aku untuk bertemu. Mungkin kau tak percaya tetapi itulah kenyataannya.
          
Perlukah aku menbalas kata-katanya?. Oh tidak. Biarkan dia terus meluahkan perasaannya. Kini giliranku pula menjadi pendengar yang setia.
         + Ramai lelaki di alam maya ini mempelawa aku untuk berjumpa tetapi aku enggan. Entah kenapa aku tidak berdaya menolak pelawaanmu.

           Apakah aku gembira mendengarnya?. Tidak. Malah aku mula rasa gementar. Tujuanku melayari Internet hanya sekadar ingin mencari kawan untuk di ajak berbual. Benar aku yang mempelawa dia bertemu tetapi sekadar untuk melihat wajahnya sahaja. Kerana itu aku memilih untuk bertemu di Restoran esastera. Pasti tidak ada yang syak wasangka. Tambahan pula aku biasa dengan restoran tersebut.
        
+ Kau tahu kenapa Tinta bersetuju untuk bertemu?.
        
+ Kenapa?.
        
+ Tinta kesepian.
          
Katanya, kali ini dia ingin meluahkan sesuatu yang selama ini belum pernah diluahkannya. Sebagai kawan aku bersedia untuk mendengarnya.
         
Aku melangkah masuk ke dalam restoran itu dengan dada yang berdebar. Kupasti aku yang mendahuluinya. Lantas kucari tempat duduk yang agak tersorok di tepi dinding bahagian belakang.
       
" Encik nak minum apa?" tanya pelayan Restoran esastera sebaik sahaja aku duduk.
       
" Milo ais dua gelas besar…" jawabku sambil tersenyum.
       
" Nak makan apa?" tanya pelayan restoran itu lagi.
       
" Sate arnab…" jawabku.
        
" Berapa?"
       
" 200 cucuk."
       
" Bungkus atau makan di sini?"
        
" Makan di sini."
       
Kulihat dahi pelayan restoran itu berkerut. Mungkin dia hairan, kenapa aku membuat pesanan yang begitu banyak sedangkan aku datang sendirian.
       
+ Di Restoran esastera ada Sate Arnab.
       
+ Tinta suka.
        
+ Aku belanja.
        
Kurasa tidak perlu menjelaskan kepada pelayan restoran itu kenapa membuat pesanan sate arnab yang begitu banyak. Kata Tinta, seratus cucuk tak jadi masalah. Kalau dia mampu habiskan sebanyak itu, aku juga.
        
Kulihat pelanggan Restoran Esastera masuk dan keluar silih berganti. Mereka masuk dengan wajah yang lapar, bila keluar terbayang kepuasan kerana puas menjamu selera.
        
Restoran Esastera memang terkenal kerana menyediakan bermacam jenis makanan dan minuman. Paling aku suka ada masak lemak cili api yang menjadi kegemaranku. Tetapi kali ini aku cuma memesan Sate Arnab kerana itulah janjiku dengan Tinta.
         
Aku mula resah. Hampir setengah jam menunggu, Tinta masih belum datang. Aroma sate arnab yang dihidangkan di depanku mengecurkan air liur. Walaupun ketika itu perutku lapar dan tekak kering namun tidak kujamah juadah yang terhidang. Aku hanya akan menikmatinya bersama Tinta. Entah kenapa tiba-tiba aku berasa perjalanan masa begitu lambat. Benarlah kata orang penantian itu satu penyiksaan.
         
Tinta masih belum datang walau sudah satu jam aku menunggu di restoran itu. Air minuman dan sate arnab yang tadinya panas berasap kini terbiar sejuk.
          
Malam itu aku datang ke Restoran Esastera semata-mata untuk menikmati kelazatan sate arnab bersama Tinta. Katanya, dia boleh habiskan seratus cucuk dan aku juga berjanji akan habiskan sebanyak itu. Bagaimana kalau dia mungkir janji?. Ah, kalut aku memikirkannya. Mungkin benar kata kawan-kawan perempuan di alam maya sukar untuk dipercayai.
         
" Minta maaf, Incik. Sekarang sudah jam 12 malam. Restoran ini akan ditutup!" beritahu Irwan, tuan punya Restoran Esastera.
         
" Baiklah…"
         
Lalu kubayar harga minuman dan sate arnab yang sudah sejuk di atas meja. Di luar lampu berkerlipan. Malam itu kota Kuala Lumpur bermandi cahaya. Namun pemandangan itu tidak lagi menarik perhatianku. Aku perlu balik ke rumah untuk tidur kerana esok aku akan kembali ke tempat kerja.
         
+ Maaf tak dapat datang. Gigi Tinta sakit macam mana nak makan sate arnab?.
           
Lantas kumatikan suis komputer.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home