CERPEN

Wednesday, July 14, 2004

SEKALI SEUMUR HIDUP

                                               CERPEN
                     SEKALI SEUMUR HIDUP
                       Oleh: Abdul Latip Talib

Beriktiqaf di Masjidil Haram dan bernaung di bawah lindungan Kaabah adalah sesuatu yang amat menyenangkan kerana hati berasa tenang dan fikiran jadi tenteram. Aku mengucapkan rasa syukur kepada Allah swt kerana dengan izinNYA aku berada dalam masjid agung yang menjadi tumpuan umat islam dari seluruh pelusuk dunia. Di hadapanku tersergam Kaabah yang menjadi kiblat umat islam ketika bersembahyang. Namun tidak semudah itu perjalanan yang terpaksa aku lalui kerana terpaksa merentasi benua dan lautan dengan pesawat selama lapan jam dan merentasi padang pasir yang kering kontang dengan menaiki bas selama lapan jam, barulah aku dapat menjejakkan kaki ke tanah suci ini.
        
Sesungguhnya menunaikan fardu haji ke tanah suci Mekah bukan seperti berkelah atau melancung yang disediakan pelbagai kemudahan dan beranika keseronokan. Di Mekah buminya kering kontang dan kepanasan cuacanya boleh merentungkan kulit dan menghisap air dalam badan. Berjuta umat Islam dari seluruh pelusuk dunia berkumpul di situ menjadikan kedaan penuh sesak hinggakan terpaksa berkongsi bilik tidur, bilik air dan tandas. Setiap ruang dalam Masjidil Haram penuh sesak dengan manusia hinggakan sukar meletakkan dahi di tempat sujud ketika sembahyang.
       
Tetapi demi keyakinan dan kecintaan itu tidak kukesal walau beribu harta yang terpaksa kukorbankan. Walau banyak dugaan yang datang. Walau banyak air mata mereka yang menyayangi diriku tumpah sewaktu mengiringi keberangkatan orang yang telah merelakan dirinya jika ditakdirkan mati ketika mengerjakan rukun islam ke 5 itu.
      
Aku rasa bertuah menjadi tetamu Allah ketika usia masih muda. Jika usia sudah lanjut bagaimana akan kutempuhi perjalanan yang begitu banyak menagih kesabaran dan perngorbanan ini?. Sesungguhnya Allah Maha Bijaksana, di bumi yang kontang dan terasing ini Allah perintahkan Nabi Ibrahim membina Kaabah kemudian menyeru manusia mengunjunginya. Jikalau tidak ada Kaabah di Mekah dan makam Rasullullah saw di Madinah pasti tidak ada siapa yang sanggup datang ke daerah asing yang kering kontang ini.
        
"Wajib haji cuma sekali sahaja seumur hidup," kataku kepada ayah mertuaku.
       
Dia nampak termenung seketika. Entah apa yang difikirkannya hanya Allah swt sahaja yang mengetahuinya. Setelah melepaskan sebuah keluhan maka dia pun berkata.
         Ayah pun ada juga terlintas di hati hendak pergi ke tanah suci tetapi masih belum sampai seru."
       
" Belum sampai seru?" aku tersenyum mendengarnya. " Sebenarnya seruan haji sudah lama disampaikan oleh Nabi Ibrahim. Ini dijelaskan oleh Allah swt dalam al Quran surah al Haj ayat 27 yang bermaksud; Serulah manusia untuk mengerjakan haji Nescaya mereka datang dengan berjalan kaki atau menunggang berbagai kenderaan. Mereka datang dari seluruh pelusuk rantau yang jauh."
        
Ayah mertuaku tidak menjawab. Dalam hati aku berdoa semoga Allah akan membuka pintu hatinya untuk menunaikan rukun islam yang ke 5 itu. Tambahan pula dia lebih dari mampu samaada di segi tenaga atau pun harta. Di segi tenaga dia masih sihat walaupun usianya sudah 65 tahun. Di segi harta dia punya simpanan di bank dan saham yang beratus ribu jumlahnya. Sebagai seorang ahli korporat dia tergolong sebagai orang kaya.
       
" Nabi Muhammad saw bersabda yang bermaksud, barangsiapa yang berkemampuan tetapi sengaja tidak mahu menunaikan ibadat haji maka apabila meninggal dunia maka dia mati sebagai Yahudi atau Nasrani kerana engkar perintah Allah," kataku lagi yang akhirnya membuatkan ayah mertuaku naik berang.
       
" Aku tahu dan awak jangan cuba nak berkhutbah," katanya dengan nada suara yang tinggi. Kemudian dia keluar dari rumah lalu naik kereta mewah kesayangannya.
         
" Sampai di Mekah nanti tolonglah berdoa semoga Allah membukakan pintu hati ayah kamu," kata ibu mertuaku sambil mengesat air mata.
          
Dia juga sedih dengan sikap suaminya yang lupa daratan setelah menjadi kaya raya. Kalau dulu suaminya rajin ke masjid tetapi bila sudah kaya asyik mengumpulkan harta sehingga lupa beramal ibadat. Aku berjanji dengan ibu mertuaku akan berdoa di depan Kaabah semoga Allah membuka pintu hati ayah mertuaku supaya insaf dan kembali ke pangkal jalan.
        
Kepada saudara mara dan sahabat handai aku memohon maaf jika ada salah silap samaada yang disedari atu tidak kusedari. Maklum sajalah pergi menunaikan ibadat haji belum tentu balik atau tidak. Jika ditakdirkan bersemadi di tanah suci maka dosa-dosa dengan saudara mara sudah dimaafkan.
       Ketika berada dalam perut kapal terbang dan ketika kapal tersebut bergerak meninggalkan lapangan terbang aku sempat melambaikan tangan ke arah orang ramai yang mengiringi keberangkatan kami. Walaupun aku tahu lambaian tangan melalui tingkap cermin kapal terbang itu tentu tidak dapat dilihat oleh isteri dan anak-anakku namun hatiku berasa puas melakukannya.
       
Penerbangan dari KLIA ke Jeddah selama lapan jam dan sepanjang perjalanan yang begitu lama itu aku isi dengan membaca al Quran, berzikir dan berfikir. Aku teringat kata-kata sahabatku.
        
" Umur masih muda buat apa pergi naik haji. Bila sudah tua baru bertobat dan minta ampun kepada Tuhan," kata Kudin yang memang terkenal seorang yang suka berfoya dengan perempuan dan kaki botol.
        
" Adakah kau pasti boleh hidup sampai tua?. Bagaimana kalau kau mati sebelum sempat bertaubat?" Kudin nampak serba salah mendengar kata-kataku. Aku berdoa semoga dia juga akan insaf.
        
Oh Tuhan, betapa gembiranya hatiku apabila menjejakkan kaki ke dalam Masjidil Haram yang menjadi tumpuan umat Islam dari seluruh pelusuk dunia. Kulihat lautan manusia yang berpakaian serba putih melambangkan kesucian hati berusaha mendekatkan diri kepada Ilahi. Tanpa membezakan warna kulit atau darjat keturunan masing-masing memenuhi masjid agong untuk beramal ibadat. Ada yang bersembahyang sunat, berzikir atau membaca al Quran. Masing-masing tenggelam dalam kerinduan dan ketakwaan. Aku turut berganding bahu berjalan kesatu arah mengerjakan tawaf mengelilingi Kaabah sambil melafaskan ucapan talbiyah; "Labbaikallahumma, Labbaik, Labbaika, La syarika laka, Labbaik, Innal Hamda, wan nikmata, Laka wal mulk, La syarika lak".
         Selesai mengerjakan tawaf, aku memanjatkan doa di Multazam kerana yakin disitulah antara tempat yang doa mudah dimakbulkan. Bermacam doa yang aku pohonkan untuk diri dan keluargaku. Dan aku tidak lupa berdoa semoga Allah swt membuka pintu hati ayah mertuaku dan sahabatku Kudin supaya insaf dan bertaubat.
        
Kemudian aku mengerjakan sembahyang sunat di makam Ibrahim dan selepas itu aku berusaha untuk mengucup Hajaratul Aswad. Apabila berasa dahaga aku meneguk air di telaga zam-zam. Begitulah yang aku lakukan selama berada di tanah suci Mekah kerana ingin merebut ganjaran pahala yang disediakan.
         
" Sekali bersembahyang di Masjidil Haram sama pahalanya dengan mengerjakan 100,000 kali sembahyang di tempat lain."
        
Masih kuingat kata-kata Ustaz Zaki yang memberi bimbingan ibadat haji sebelum aku berangkat ke Mekah. Kerana itu aku menggunakan kesempatan yang ada untuk beramal ibadat kerana tujuan kedatangan aku ke tanah suci hanyalah untuk beramal ibadat.
        
Ketika wukuf di Padang Arafah, kulihat lautan manusia memenuhi padang pasir yang penuh rahsia itu. Di bawah pancaran sinar matahari yang memijar, dan boleh merentungkan kulit itu para hujjaj dengan pakaian ihram dan rambut kusut masai melafaskan takbir dan tahmid yang bergema ke angkasa. Sesungguhnya cuaca di sini sememangnya panas namun kubisikkan ke hati ini bahawa kepanasan cuaca di padang arafah tidak sama dengan kepanasan di padang mahsyar dimana matahari berada sejengkal jaraknya di atas kepala.
        
Apabila tiba hari-hari Tasrik, aku dan ribuan para jemaah haji melakukan ibadat melontar jumrah di Mina. Ketika membuat lontaran aku teringat peristiwa Nabi Ibrahim diperintahkan oleh Allah Swt untuk membuat korban dengan menyembelih anaknya Nabi Ismail. Dalam perjalanan ke tempat korban, mereka di hasut oleh iblis, lalu Nabi Ibrahim melontar dengan anak-anak batu ke arah syaitan tersebut.
         
Selesai wukuf di Padang Arafah, bermalam di Mina dan melontar tiga jumrah maka semua jemaah haji balik ke tanah suci Mekah. Dengan itu selesailah ibadat haji. Para jemaah haji yang datang awal, mereka mula bersiap untuk pulang ke tanah air. Aku yang datang dalam penerbangan akhir terpaksa menunggu giliran untuk pulang. Sementara menunggu tarikh pulang ke tanah air aku teruskan dengan melakukan ibadat dan berdoa di tempat-tempat yang doa mustajab.
          
Kemudian kami di bawa ke Madinah untuk ziarah makam Rasullullah saw dan mengerjakan sembahyang 40 waktu. Ketika berkunjung ke makam Rasullullah saw di Madinah perasaanku terharu dan air mata bercucuran. Kulepaskan rindu dengan menziarahi makam Rasullullah saw berkali-kali Serta mengucapkan selawat berpuluh ribu kali. Ketika berada di Raudah kupanjatkan doa-doa kerana aku yakin disitulah antara tempat yang doa-doa dimakbulkan. Dan sekali lagi aku berdoa semoga ayah mertua dan sahabatku Kudin mendapat hidayah daripada Allah swt. Dan aku bersyukur dapat mengerjakan sembahyang sebanyak 40 waktu di Masjid Nabawi.
        
" Barangsiapa yang dapat melakukan sembahyang 40 waktu di Masjid Nabawi nescaya diampunkan oleh Allah swt akan dosanya." Begitu kata ustaz zaki sewaktui memberi ceramah haji kepada kami.
         
Aku berdoa semoga dosa-dosaku diampunkan oleh Allah swt . Aku sedar tanpa keampunan daripadaNYa tentu aku tidak dapat melepaskan diri dari siksaan api neraka yang kepanasannya 70 kali ganda daripada siksaan api dunia.
         
Akhirnya sampailah saat yang dinantikan bilamana aku kembali ke tanah air. Aku terpegun apabila melihat ayah mertuaku dan Kudin sahabat baikku turut menunggu kepulanganku di lapangan terbang KLIA.
         
" InsyaAllah, ayah akan pergi ke tanah suci Mekah tahun depan," kata ayah mertuaku sambil mendakap erat tubuhku.
       
" Saya juga telah insaf dan bertaubat. InsyaAllah, saya juga akan ikut jejak langkah kau, Syafiq." Kata Kudin pula ketika bersalaman dengaku.
        
Aku mengucap rasa kesyukuran kerana doaku telah dimakbulkan oleh Allah swt. Aku juga berharap ibadatku diterima serta mendapat haji yang Mabror.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home